Thursday, February 9, 2023

Apa Itu GASTRIK?

Apa itu Gastrik?

Gastrik merujuk kepada perut, yang merupakan sebuah beg muskular yang terletak di bahagian atas perut yang merupakan sebahagian daripada sistem pencernaan. Fungsi utama perut adalah untuk menyimpan dan memecahkan makanan melalui cara mekanikal dan kimia.


Perut mengeluarkan jus pencernaan, seperti asid hidroklorik dan enzim, yang membantu memecahkan makanan kepada bahagian yang lebih kecil, yang kemudian dilepaskan ke dalam usus kecil untuk pencernaan dan penyerapan lebih lanjut ke dalam aliran darah.


Masalah gastrik merujuk kepada pelbagai jenis keadaan dan gangguan berkaitan dengan perut, termasuk sakit perut, refluks asid, ulser dan gastritis. Keadaan ini boleh menyebabkan gejala seperti sakit dada, kembung, mual dan sakit perut. Dalam beberapa kes, masalah gastrik juga boleh menyebabkan masalah yang lebih serius, seperti pendarahan atau lubang pada dinding perut.



Berikut adalah beberapa jenis keadaan gastik :

Penyakit refluks gastroesofageal (GERD) - Keadaan di mana asid lambung mengalir kembali ke esofagus, menyebabkan sakit dada dan gejala lain.


Ulser gastrik - Luka sakit pada lapisan perut, yang boleh menyebabkan oleh infeksi bakteria atau penggunaan ubat tertentu.


Gastritis - Peradangan pada lapisan perut, yang boleh menjadi akut (tiba-tiba dan teruk) atau kronik (jangka panjang).


Kanser gastrik - Jenis kanser yang mempengaruhi sel-sel yang melapisi perut.


Gastroparesis - Keadaan di mana otot perut tidak berfungsi dengan baik menyebabkan pencernaan yang perlahan dan gejala lain.


Pendarahan saluran gastrointestinal - Keadaan di mana terdapat pendarahan dalam saluran pencernaan seringkali akibat ulser atau keadaan gastrointestinal yang lain.


Ini hanya beberapa contoh dari banyak jenis keadaan gastrik yang ada. Adalah penting untuk mencari bantuan perubatan jika anda mengalami sebarang gejala atau ketidakselesaan berkaitan dengan perut, kerana diagnosis dan rawatan awal boleh meningkatkan peluang pemulihan anda.


Jom follow saya untuk mendapatkan maklumat lebih tentang gastrik dalam artikal saya akan datang.




No comments:

Post a Comment

Pain Relief Sahklee Untuk Sakit Sendi

 APA ITU SAKIT SENDI? Adakah anda mengalami sakit sendi?  Sakit sendi adalah satu rasa dimana anda berasa tidak selesa, sakit atau keradanga...