Wednesday, March 22, 2023

Keburukan Intermittent Fasting Yang Ramai Tidak Tahu



Dalam entry kali ini, saya ingin berkongsi tentang apa keburukan Intermittent Fasting yang ramai orang tidak tahu. 


Intermittent fasting merupakan trend diet yang sang popular pada masa kini dan telah dikatakan mampu menurunkan berat badan, peningkatan tahap tenaga dan penanda kesihatan yang lebih baik. 


Tetapi tahukah anda, terdapat beberapa keburukan intermittent fasting yang mungkin ramai orang tidak sedar. Berikut merupakan beberapa kelemahan dan bagaimana ia boleh menjejaskan kesihatan dan kesejahteraan menyeluruh.



Intermittent fasting boleh menyebabkan pengambilan makanan yang berlebihan. Walaupun intermitten fasting dapat berkesan untuk penurunan berat badan, sesetengah orang mungkin makan terlalu banyak semasa tempoh makan yang ditetapkan untuk menggantikan kalori yang hilang semasa tempoh berpuasa. Ini boleh mengakibatkan penambahan berat badan dan kemungkinan mengalami masalah kesihatan yang lain.



Sesetengah orang mungkin tidak sesuai mengamalkan diet ini. Intermittent fasting boleh mencabar bagi sesetengah orang, terutamanya bagi mereka yang mempunyai beberapa penyakit seperti kencing manis atau hipoglisemia. Adalah penting bagi mereka yang mempunyai penyakit seperti ini berunding dengan pakar kesihatan sebelum memulakan kaedah intermittent fasting.



Berpuasa pada jangka masa yang panjang boleh mengakibatkan masalah pencernaan seperti sembelit, kembung perut dan refluks asid. Ini boleh memberi kesan kepada aktiviti harian dan kualiti hidup keseluruhan.



Intermittent fasting boleh memberi kesan pada tahap tenaga dan menyebabkan keletihan terutamanya pada pada peringkat awal diet tersebut. Ini boleh menyukarkan untuk mengekalkan rutin senaman biasa atau menyelesaikan tugas harian.



Intermittent fasting boleh menyebabkan kekurangan nutrien. Bergantung kepada jenis intermitten fasting yang diikuti, individu mungkin tidak mengambil nutrien yang penting seperti protien, vitamin dan mineral yang mencukupi. Ini boleh menyebabkan kekurangan nutrien dari semasa ke semasa dan ini boleh memberi kesan buruk terhadap kesihatan.



Intermittent fasting boleh menjadi cabaran untuk dikekalkan dalam jangka panjang terutamanya jika gaya hidup atau jadual seseorang berubah. Ini boleh menyebabkan kitaran memulakan dan menghentikan diet ini yang mungkin tidak memberi manfaat untuk kesihatan dan kesejahteraan menyeluruh.



Shaklee menjadi pilihan ramai  dan merupakan supplements terbaik bagi mereka yang ingin mengamalkan kaedah intermittent fasting kerana anda boleh mengamalkan diet secara sihat dan mendapat nutrisi yang mencukupi seperti protien, vitamin dan mineral.



Shaklee menyediakan supplement terbaik ini dan membantu mengekalkan kesihatan menyeluruh sepanjang anda mengamalkan intermittent fasting. 


❤ Menguruskan dan mengekalkan berat badan anda dengan cara yang lebih sihat

❤ Membentuk tubuh badan yang menawan

❤ Meningkatkan tenaga dan kecergasan anda

❤ Menambah baik sistem pencernaan anda 

❤ Mengembalikan keyakinan anda

❤ Lebih fokus dan bersedia untuk menghadapi apa sahaja



Jom diet dengan sihat dengan Shaklee! Dan dapatkan dari saya agent berdaftar Shaklee cawangan Kota Kinabalu. 

No comments:

Post a Comment

Pain Relief Sahklee Untuk Sakit Sendi

 APA ITU SAKIT SENDI? Adakah anda mengalami sakit sendi?  Sakit sendi adalah satu rasa dimana anda berasa tidak selesa, sakit atau keradanga...