Tuesday, May 9, 2023

Hari Raya Open House

 



Hari Raya adalah perayaan penting yang disambut oleh umat Islam di seluruh dunia yang menandakan berakhirnya Ramadan dan bermulanya bulan Syawal.


Di banyak negara termasuk Malaysia salah satu aspek yang dinanti-nantikan adalah Hari Raya Open House atau lebih dikenali dengan tradisi rumah terbuka.


Bagi umat Islam di seluruh dunia, Aidilfitri adalah masa kegembiraan dan perayaan, masa berkumpul bersama keluarga dan rakan-rakan.





Ketika matahari terbit pada Hari Raya Aidilfitri, keterujaan mula timbul. Suasana dipenuhi dengan doa dan bau makanan yang lazat.


Pada masa ini, keluarga Muslim akan membuka rumah untuk menyambut tetamu, rakan dan ahli keluarga untuk bertandang ke rumah mereka tanpa mengira agama.


Tradisi open house mencerminkan semangat kemasyarakatan dan keramahan yang kuat yang menjadi teras kepada budaya Muslim. Kerana ini memberi peluang kepada orang ramai untuk berkumpul, berkongsi makanan dan mengerat lagi silatuhrahim.



Hari rumah terbuka biasanya bermula pada awal pagi, dengan keluarga membuat persiapan untuk tetamu dengan memasak dan membersihkan rumah mereka. Sesetengah keluarga mungkin telah mula membuat persediaan berminggu-minggu lebih awal untuk memastikan semuanya sempurna untuk hari besar.


Semakin hari tetamu mulai tiba mereka disambut dengan sambutan hangat dengan ucapan "Selamat Hari Raya". Para tetamu kemudian dihantar masuk ke dalam rumah, di mana mereka dijamu dengan hidangan tradisonal yang lazat, seperti rendang, ketupat,lemang dan bermacam-macam juadah



Tradisi rumah terbuka adalah cara yang indah untuk menyambut Hari Raya kerana ia membawa orang ramai daripada semua lapisan masyarakat untuk berkongsi kegembiraan dan kemeriahan majlis tersebut.


Ia adalah masa untuk berhubung semula dengan keluarga dan rakan-rakan dan untuk memperbaharui ikat persahabatan dan kasih sayang. 


Suasana adalah persahabatan dan perpaduan, kerana orang dari latar belakang dan budaya yang berbeza berkumpul untuk meraihkan hari istimewa ini.


Tradisi rumah terbuka mungkin bertahan selama sehari, tetapi kenangan dan persahabatan yang terjalin selama ini akan kekal sepanjang hayat. 


Kesimpulannya, suasana rumah terbuka hari raya adalah suasana kemesraan, kasih sayang dan perayaan, adalah masa kita dapat berkumpul bersama keluarga dan rakan-rakan, berkongsi makanan yang lazat dan mencipta kenangan yang akan kekal. 


Semangat hari raya adalah perpaduan dan belas kasihan dan tradisi rumah terbuka merangkumi semangat ini, mewujudkan suasana kegembiraan dan kebersamaan yang dihargai oleh semua orang.



SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI


#NextLevelBlogging

#Blogmegashaklee

#ShakleeThrive2023

#ShakleeTriumph2023

#Pengedarshakleekotakinabalu

No comments:

Post a Comment

Pain Relief Sahklee Untuk Sakit Sendi

 APA ITU SAKIT SENDI? Adakah anda mengalami sakit sendi?  Sakit sendi adalah satu rasa dimana anda berasa tidak selesa, sakit atau keradanga...